Hva er en av de største utfordringene ved å være sensitiv? Her er 4 trinn som hjelper.

Vi kan være sensitiv mot mye forskjellig, men en av de mest utfordrende områdene er ikke nødvendigvis mat eller dyr.

Vår sensitivitet kan bli sterkt aktivert i møtet med andre mennesker.

Når to mennesker møtes, møtes to forskjellige verdener. To personer som vanligvis har forskjellige meninger, tanker og følelser.

Dette møtet skaper mangfold, variasjon og det fører til at nye tanker og ideer kan bli skapt og delt.

Samtidig blir differansen synliggjort.
To mennesker trenger ikke være enige! Og det er dette som skaper utveksling og en skapende kommunikasjon.
Ingen kan påstå de eier sannheten, men sammen kan vi gjerne få et større bilde av helheten.

For å beholde vår individualitet er det viktig at vi lytter, smaker på det vi blir servert, og spytter ut det vi ikke liker/ønsker/er klar for.
Dette gjør vi helt naturlig. Sortering er en del av vår prossessering av alt vi ser, hører, spiser, føler, lukter. Er dette bra for meg, eller ikke.
Men vitenskapen kommer stadig videre, og vi vet nå at vi har flere sanser enn de standard 5, og at stadig nye oppdages.
Og de vanlige sansene samt de nye skaper utfordringen for oss sensitive mennesker.  Det er som om flere antenner er skrudd på samtidig, som alle tar inn forskjellige signaler.
Og som sensitiv vet vi gjerne ikke hvordan vi skal justere volumet. Eller hvordan hvordan vi kan gjøre nytte av alle de signalene vi får inn.

Sensitive kan føle de blir bombandert av inntrykk, som andre knapt legger merke til. Og utfordringer er å sortere hva som er viktig og ikke.
Vi tar også til oss andres tanker og følelser ubevisst og tror det er vårt eget.  Vi er gode lyttere og har åpne kanaler i ønske å kunne hjelpe/forstå.
Hvorfor er dette da slitsom?
Fordi vi ikke vet at det er mulig å la vær å ta inn alt.  Fordi vi ikke er god på å si nei. Fordi vi ikke vet hvordan vi kan beskytte oss selv.

Har du noen gang lagt merke til at du har tanker og følelser du ikke kjenner til eller forstår? Nye impulser som plutselig dukker opp?

Eller en følelse av å ha gjort noe galt, men du vet ikke hva det kan være?

Har du kjent at dine behov og ønsker endrer seg, etter å ha pratet med noen?

Og du tror det er dine impulser. Dine følelser, dine tanker.
På en måte er det jo det, for det skjer i deg.
Samtidig så er det viktig å ta eierskap til det som virkelig tilhører deg, og gi slipp på det som er utvendig påvirkning og som ikke bringer deg videre. Det som blir såkalt støy for deg. (Støy er noe som hindrer deg i å gjøre det som er mest optimalt for deg).

Og vi blir påvirket hele tiden!

Men jo mer vi «rydder» og blir kjent med hva som er autentisk oss, så kan vi raskere gi slipp på det vi ikke trenger å bære på. Senke de skudrene.
Og dette igjen føler til økt indre ro , styrke og resiliens (emosjonell og mental motstandsdyktighet) i møte med nye slike opplevelser. For poenget er ikke isolasjon og null påvirkning. Meningen er å kunne stå stødt i møte med andre mennekser, slik at du får frem den du er.

 

Lurer du på hvordan du kan trene denne «indre styrke muskelen» og bli tryggere?

 

Her er fire trinn for å bli mer bevisst, klar og ansvarliggjort:

Trinn nr 1 – bli oppmerksom på «fremmede» tanker og følelser som dukker opp.

Trinn nr 2 –  kjenn etter hvor de kommer fra. Sorter gjennom gårsdagens og dagens opplevelser til du merker en harmoni, eller et indre «klikk» av at noe faller på plass.

Trinn 3 –  gi slipp på de tankene/følelsene som ikke tilhører deg, og la det forsvinne ut av din space. (Vær trygg på at dersom disse følelsene og tankene likevel er dine, så vil de forbli.)

Trinn 4 – samle deg. Fyll deg selv fra topp til tå, slik at det er kun du som fyller ditt space.

 

Dette er en enkel øvelse som gjør underverker!

 

Dersom du ønsker å lære mer om hvordan du «samler deg», og hvordan du kan trene denne «samle»-muskelen slik at du kan øke din indre styrke og motstandsdyktig så holder jeg kurs nå i august som fortsatt har ledige plasser.

Kurset «Å være sensitiv» den 26. august inneholder teknikker, informasjon, gode erfaringer og flere nyttige øvelser som er enkle å bruke. 

Påmelding, reservasjon av plass og mer informasjon om kurset finner du på facebook

PS: Begrenset antall plasser

 

Jeg, Veronica Solås er kursinstruktør og holder kurset på Bergen Helhetsklinikk sine koselige lokaler i Bergen sentrum.

Du finner både meg og Bergen Helhetsklinikk og våre kurs på facebook!
Følg gjerne oss der!

https://www.facebook.com/Solas.coaching/

https://www.facebook.com/bergenhelhetsklinikkas

Add a comment

*Please complete all fields correctly

Related Blogs

Riktig fokus
24. oktober 2018
Provoserer du deg selv? Finn rett fokus
Trolig bedriver du å provosere deg selv! Ja, mange kan opprøre seg selv, hisse seg opp, deprimere seg selv og skremme seg selv. Det er ikke måte på hvor mye...
Millennials den minst selvstendige generasjonen
7. september 2018
Millennials – den minst selvstendige generasjonen
Millennials: genereasjonen som var barn og ungdom i slutten av 1990-årene og begynnelsen av 2000-tallet.  Før hadde de unge mindre kunnskap, men var mer modne i forhold til å klare...